Carian

Memupuk Semangat Patriotisme Anak-anak

 Assalamualaikum dan hai.

Kita sudahpun masuk ke minggu terakhir bulan Ogos. Dah 31 Ogos tahun ini genaplah negara Malaysia menjadi sebuah negara yang merdeka. Setiap tahun, pastinya kita sebagai rakyat Malaysia menantikan untuk menyambut ulangtahu kemerdekaan negara kita. Mana tidaknya, negara kita sudah 426 tahun dijajah sejak tahun 1511. Dan akhirnya pada tahun 1957 negara Malaysia diisytiharkan merdeka.

Sejak aku ada anak-anak, aku tak pandai sangat nak memupuk semangat patriotisme. Cuma tahun lepas, masa tengok anak sendiri buat perarakan dan menyayikan lagu Negaraku sambil mengibarkan bendera Malaysia, aku terasa sebagai ibu bapa sangat penting untuk kita memupuk semangat cintakan tanah air kepada anak-anak.

printable merdeka

Jam Tangan Untuk Anak

 Assalamualaikum dan hai!

Cepatnya masa berlalu. Sedar tak sedar rupanya anak sulung aku bakal masuh darjah satu tahun depan. Dengan pandemik Covid-19 ni masa berlalu tersangat pantas. Aku rasa semua orang rasa benda yang sama. Seolah-olah masa dihentikan seketika. 

So, memandangkan Wildan nak masuk darjah satu, aku ada mencari jam yang sesuai untuk dia. Supaya dia jadi peka dengan waktu. Lagipun sekarang dia memang ikut jadual harian yang tetapkan. Siap nak suruh tidur ikut jadual. Kalau awal sikit ada je soalan.

Cumanya untuk usia dia, aku selesa untuk dapatkan jam jenis digital. Lebih mudah untuk dia baca sebab dia dah kenal nombor dan tahu waktu siang dan malam. Biasanya kalau beli jam yang dekat kedai-kedai bukan kedai jam, jam akan tahan selama seminggu lebih, tak kalis air dan macam-macamlah halnya.

Aku jumpa satu IGShop, namanya @belispreeshop. Mereka juga ada website. Jam kanak-kanak diorang ada tulis nama dan strap boleh pilih karakter kesukaan anak-anak. Maklumlah, anak-anak ni bila ada barang yang ada karakter kegemaran, dia akan jaga sangat-sangatlah. Hehe.

jam tangan anak belispreeshop

7 Idea Kuatkan Cinta Perkahwinan

 Assalamualaikum dan hai!

Alhamdulillah bersempena tarikh Ogos ini (17 Ogos), genap sudah perkahwinan aku dan suami selama 7 tahun. Sebenarnya aku macam tak sedar rupanya dah 7 tahun kami berkahwin. Bagi aku, fasa 5 tahun yang pertama mencabar. Masuk 5 tahun kedua ini juga mencabar.

Bagi yang pertama kali menyinggah di sini, setiap tahun, sejak tahun 2018, aku mendedikasikan satu entri bagi meraikan ulangtahun perkahwinan aku. Salah satu sebabnya adalah untuk aku berkongsi dan juga sebagai peringatan untuk diri sendiri.

Untuk tahun ini aku nak kongsikan idea-idea untuk indahkan perkahwinan. InsyaAllah benda-benda ini sangat realistik dan bukan macam drama-drama dalam TV. Selamat membaca!

7 idea bercinta dalam perkahwinan

Berniaga di Shopee: Dropship pun bolehlah!

 Assalamualaikum dan hai!

Wah, sekarang dekat media sosial, nampak rancak semua orang mula berniaga. Merata-rata bermacam produk yang aku nampak dijual. Dari makanan, pakaian sehinggalah perabot rumah. Semestinya aku pun tidak terlepas mendaftar untuk menjadi dropship untuk jenama-jenama tempatan. Hehe.

Bagi yang pertama kali membaca, aku juga seorang dropshipper. Tak pernah pegang stok pun. Aku sekadar jual produk, nanti HQ akan hantarkan. 

Selain daripada orang berniaga semakin ramai, platform perniagaan atas talian (e-commerce) juga sekarang tengah tumbuh bagai cendawan. Antara yang paling panas adalah Shopee. Masa mula-mula Shopee masuk Malaysia, mereka tawarkan servis berniaga secara percuma. Tiada yuran, tiada sebarang komisyen yang akan diambil. Tak silap aku dalam sekitar tahun 2017/2018 lah. Masa ni memang untung 100% milik kita. Shopee memang jadi orang tengah tanpa bayaran.

shopee dropship

#SLMScLife EP4: Kesan PKP terhadap proses pembelajaran Sarjana

Assalamualaikum dan hai.

Sedar tak sedar rupanya dah hampir setahun aku bergelar pelajar Sarjana. Dan sebenarnya sejak pandemik Covid-19 mula menular dan menyebabkan negara melaksanakan PKP selama hampir 3 bulan, banyak kesan-kesan terhadap aku sebagai pelajar Sarjana.

Pertama sekali, aku jelaskan, skop kajian aku adalah berasaskan programming dengan menggunakan Matlab. Bagi pelajar kejuruteraan dan bidang-bidang yang hampir sama rasanya tak pelik dengar nama Matlab. Memang secara asasnya aku boleh buat kajian dari rumah tanpa sebarang masalah. Malah, semasa aku di semester satu dulu (September 2019 - Februari 2020) memang aku sepenuhnya buat kajian dari rumah.

Namun, masuk tahun 2020, aku minta dengan penyelia untuk dapatkan aku satu bilik atau kubikel di makmal di universiti supaya aku dapat buat kerja. Dan aku sempat buat kerja di makmal selama 2 bulan setengah sebelum perlaksanaan PKP 18 Mac 2020.