Carian

4 Tips Ajar Anak Berpuasa

 Assalamualaikum dan hai!

Ramadan Tiba ~ Ramadan Tiba ~ Marhaban Ya Ramadan.

Alhamdulillah untuk tahun ini kita bertemu lagi dengan Ramadan. Mesti ramai yang memang tak sabar kan? Maklumlah tahun lepas kita Ramadan bersama Covid-19 dan sampai ke hari raya masing-masing buat solat raya di rumah sendiri. Satu pengalaman baru kan? MasyaAllah.

Untuk tahun ini, rezeki kita semua dapatlah merasa bazar. Tahun lepas semua dah sakan masak macam-macam jenis resepi untuk berbuka kan? Tahun ini bazar dibuka semula dan solat terawih juga sudah dibenarkan. Merasalah aura terawih berbanding tahun lepas ya.

Bagi yang baru je jumpa blog ni, tahun lepas disebabkan pandemik Covid-19, rasanya dua pertiga Ramadan kami lalui tanpa anak sulung, Wildan. Kisahnya dia balik kampung beberapa sebelum PKP dimulakan pada bulan Mac 2020 dan akhirnya dia terkandas di sana sehinggalah kami datang ambil dia masa bulan Mei 2020. 

Dan tahun ini, Wildan sudahpun masuk darjah satu (7 tahun). Nak pula sekolah sudah berjalan seperti biasa, tipulah kalau aku tak risau sama ada boleh atau tidak dia berpuasa. Tahun lepas (2020) dia berpuasa dua pertiga Ramadan dengan nenek. Tak ada adiknya yang tak berpuasa. Tahun ini, dengan adik tak puasa, sekolah macam biasa. Fuh, berpeluh maknya berfikir apa cara nak bagi dia tak takut rasa lapar.

Sebenarnya tahun ketiga cubaan mendidik Wildan berpuasa penuh. Aku tak meletakkan harapan yang tinggi memandangkan Wildan masih kecil tetapi aku cuba galakkan dia untuk berpuasa dan merasakan nikmatnya berpuasa.

ajar anak puasa bulan ramadan

Berbuka Puasa di Kafe Sudirman

 Assalamualaikum dan hai.

Dekat sangat dah kita dengan Ramadan. Tinggal beberapa hari je lagi. Rezeki kita tahun ni, solat terawih dibenarkan, bazar ramadan juga dibenarkan. Gayanya tahun ni raya kita mungkin lebih meriah. 

Korang suka beli barang raya dekat mana? Masa aku kecik dulu, waktu macam ni lah peluang untuk datang KL untuk membeli belah. Aku masih ingat Sogo adalah antara pusat beli belah yang mak akan bawa kami cari baju dan kasut raya. 

Bila masuk KL, kadang-kadang jadi leceh bila nak cari kedai atau tempat dekat mana nak berbuka puasa. Kalau dah membeli belah sampai dekat dekat nak berbuka, mana sempat nak singgah bazar apatah lagi balik rumah. 

Nak senang pergi je mana-mana buffet Ramadan tapi taktahu mana yang sedap?

buffet ramadan sudirman cafe