Carian

Kita jaga kita! - Movie Ejen Ali: Misi Neo

Assalamualaikum dan hai!

Hujung tahun ni rasanya ada baaanyak cerita menarik dekat panggung kan? Nak pula tengah musim cuti sekolah dan banyak movie kartun yang tengah ditayangkan. Memang penuh sentiasa rasanya panggung tu.

Tengah tahun 2019 hari tu dah bawa anak-anak pergi tengok movie BoboiBoy sampai aku yang mak ni terlebih teruja dan seronok tengok. Haha. Kali ni, kami plan nak tengok selepas aku habis persidangan akademik di Langkawi sebab aku nak fokus dulu dan sebenarnya nak ajak MakSu Amanda sekali.

movie ejen ali misi: neo
Credit gambar Google


Alkisahnya, TokMi (nenek Wildan, Ummi aku) ajak kami tengok Ejen Ali sebab dia baca kawan-kawan lain share cerita Ejen Ali ni seronok dan banyak pengajaran. Dari masuk bulan Disember lagi dia dah sebut. Movie keluar 28 November, by Disember tu dah banyak dah orang bagi review atau kongsikan keseronokan menonton Ejen Ali.

Dijadikan cerita, hari Sabtu (7 Disember) kami ada jemputan akikah anak saudara di Gombak. So pakatlah habis majlis akikah untuk pergi panggung. Hampir dibatalkan sahaja pergi panggung ni sebab dah macam terkejar masa. Yelah movie petang je boleh tengok. Tup tup berjaya juga kami jejakkan kaki ke panggung di Leisure Mall. Leisure Mall ni sekarang tak ramai sangat orang. Walaupun beli tiket agak last minit, berjaya juga dapatkan seat yang paling belakang. Hehe.

Kalau bab spoiler, aku memang boleh sangat bagi. Tapi aku tahu ramai yang tak suka spoiler, so kita diam ajalah ye.

Wildan hampir menangis tengok Ejen Ali: Misi Neo!

Jujurnya aku tahan air mata aku dari menangis dalam panggung tu. Haha. Ada dua tiga babak juga yang buatkan bergenang air mata. Cuma ada satu babak terakhir buatkan aku terkedu. Sebab tiba-tiba Wildan tanya "Dalam movie keluar air mata sikit tak apa kan?" Terkejut sebenarnya bila dengar Wildan tanya sebab aku pun dah nyaris menitik ni. Rupanya dia pun dapat 'feel' cerita tu! Dari air mata nak menitik, terus tak jadi. Hahaha.

Sebenarnya ada banyak mesej dalam cerita Ejen Ali. Bagi aku yang layan juga Ejen Ali dari musim pertama dan beberapa episod awal musim kedua, babak awal movie agak penuh tanda tanya. Bagi yang tak pernah tengok Ejen Ali dekat TV, mungkin boleh agak jalan cerita sebab adik aku yang tak pernah tengok siri Ejen Ali, dia kata jalan cerita expected.

Pengajaran dari movie Ejen Ali: Misi Neo

1. Niat tak menghalalkan cara. Ini jelas bila dah masuk babak akhir dan rasanya ini antara mesej terbesar untuk movie ini. Sebab benda ini yang buatkan aku jadi tertanya-tanya sangat dari trailer lagi.

2. Meraikan perbezaan adat dan budaya kaum di Malaysia. Mesti tonton tau sebab memang nampak pengarah cuba ketengahkan perbezaan dan keharmoniaan Malaysia walaupun ada perbezaan budaya dan kaum. Mesti mesti mesti!

3. Jangan dikenang benda yang kita tak ada. Bagus bila movie ni bagi mesej macam ni. Mendidik anak-anak dan kita yang dewasa ni untuk belajar bersyukur.

So far itulah tiga pengajaran paling besar dan signifikan yang aku nampak dalam Ejen Ali: Misi Neo. Banyak lagi mesej mesej kecil yang ada dalam movie ni. Pada aku bagus untuk seisi keluarga untuk kita belajar dan ambil iktibar. Serius.

movie ejen ali misi: neo

Kenapa korang mesti tengok juga movie Ejen Ali : Misi Neo?

1. Lucu dan menghhiburkan. Serius ada babak babak lucu yang sampai satu panggung ketawa. Syabas team Wau Production!

2. Animasi yang sangat sangat sangat sangat sangat mengkagumkan!.Pada aku, dari masa Ejen Ali musim satu lagi animasi dia dah 'WOW' dan dalam movie memang WOW!!!

3. Bergegar dewan panggung. Haha. Yang ni sampai Wildan tanya kenapa kerusi bergegar. Sebab bunyi latar sangat masuk dengan setiap babak.

4. Plot twist (?) Macam plot twist juga. Macam tak juga. Haha. Aku pun tak pasti. Sebab aku dah tahu sikit pasal Ejen Ali dari cerita kartun TV. Adik aku kata jalan cerita expected walaupun dia tak pernah tengok. So, korang nilailah sendiri lepas tengok.

5. Pengajaran beguna untuk dibawa balik. Yes! Berhibur sambil ambil teladan.

Kalau belum pergi tengok. aku cadangkan pergi cepat. Memang seronok tengok. Macam anak-anak ni lagu Kita Jaga Kita tu pantang dengar. Terus nak nyanyilah, nak jadi Ejen Ali lah dan macam-macam.

Siapa yang dah tengok, apa pendapat korang pasal movie Ejen Ali?

14 ulasan

  1. Aduh..nak tengok tak pergi=pergi juga, sebab takde geng nak ajak nengok...semua anak-anak taknak tengok katun Ejen Ali ni huhuhu...Jom teman Sis jomm...

    BalasPadam
  2. Best sangat Movie Ejen Ali. Rasa macam nak repeat tengok dengan anak-anak. Banyak pengajaran yang kita boleh amik cuma part aksi tu risau gak kot anak-anak terikut. Dahla semua hero...hehehhe

    BalasPadam
  3. Marina dah tengok. Agree dengan review. First time menanges tengok filem animasi

    BalasPadam
  4. Selama ini malas nak tengok filem animasi tetapi daripada cerita ini buat sis terasa nak tonton pula. Memang best sgt ke?

    BalasPadam
  5. Aduh... Ramai dah pegi nonton Ejen Ali movie. Kita jer belum berkesempatan bawak anak² pegi nonton. Huhuuu

    BalasPadam
  6. Wonder my niece watch this or not... For sure she will love this!!

    BalasPadam
  7. BANGGA! Rawlins sangat bangga dengan pencapaian Ejen Ali dan juga perkembangan animasi negara.
    And Rawlins pun menitis airmata bila menonton Ejen Ali gak.

    BalasPadam
  8. Dah lama tak watch movie kat pawagam. I remember falling asleep while watching Avengers XD
    But seems like this is a good movie. Kalau ada bab sedih ni, memang tak boleh laa nak tahan air mata. MAcam waterfall selalu.

    BalasPadam
  9. Orang kata ejen Ali lg syiok dari jumanji. Haihhh bila nak pi tengok ejen ali

    BalasPadam
  10. saya tak sempat lagi nk tonton filem ni. In shaa Allah nanti bila ada kelapangan bolehlah tonton. ramai juga yang bgitau filem ni best.

    BalasPadam
  11. tak sempat lagi tengok. semua review cakap filem wajib tengok 2019 ni. tak sabarnya nak tengok ni. kene cari masa

    BalasPadam
  12. Ulasan movie yang sangat baik! Huda sendiri sebak dari awal sampai habis movie ni sebab bila isu "ibu" menjadi nadi dalam filem ni.. haish..hati mak2 ni memang tisu tengok cerita ni

    BalasPadam
  13. Wah belum sempat lagi tengok ejen lagi. Soon kot. Ramai kata best..Tak sabar plak rasa

    BalasPadam
  14. Ranai kata best.. Haishh kita juga yang tak tengok lagi.. Tunggu juga la keluar tv nanti.. Huhu.. Nak oergi sekrg mcm bebudak ni takut takleh control.. Hahaha

    BalasPadam

Komen