Carian

The Asian Parent: Aplikasi Untuk IbuBapa Millenial

Assalamualaikum dan hai!

Dalam zaman digital ni, kalau boleh semua benda nak ada di hujung jari kan? Lagi-lagi maklumat yang berkaitan dengan keluarga. Haa, ni nak cerita pasal satu aplikasi yang boleh dimuat turun untuk semua ibubapa milenial. (Eh, siapa-siapa yang pandai guna gadget boleh tau).

Ingat lagi, masa mengandungkan Wildan (6 tahun yang lalu), aplikasi untuk ibu mengandung kebanyakkannya ada benda yang asas sahaja. Ada kick counter (pengiraan pergerakan bayi), perkembangan bayi dalam perut dan beberapa artikel asas. Masa tu, memang bergantung banyak pada satu website dari Amerika. Tapi website tu, banyak info untuk orang-orang Amerika lah kan. Pantang larang orang melayu semua tak ada pun. Kena banyak main google.

theasianparent app launch event


25 September 2019 baru ni diberikan peluang untuk hadir ke majlis pelanjaran aplikasi ibubapa digital yang bertempat di Common Ground, Menara Worldwide. Aplikasi The Asian Parents (TAP) Seronok sangat sebab dapat banyak info dari pihak pengurusan aplikasi.

Sebenarnya nama "The Asian Parents" ni tak pernah asing sebab memang tahu ada laman web dengan nama The Asian Parents. Dan memang kadang-kadang singgah untuk dapatkan info-info keibubapaan.

Masa jumpa aplikasi The Asian Parent, mula-mula ingat macam aplikasi yang lain. Bila dah hampir sebulan guna, rupanya lain! Sangat lain. Sebab info dalamnya sentiasa up-to-date, ada kumpul dan tebus, ada kempen, ada pertandingan untuk menang dan banyak laaaa lagi.

Untuk majlis pelancaran ni, diceritakan serba serbi perjalanan The Asian Parents ni. Dari laman web yang ibu pejabatnya di Singapura, kemudian masuk ke market Malaysia dan seterusnya mereka dah ada satu team khusus di Malaysia! Seterusnya bermulalah pengembaraan untuk membuat aplikasi khas untuk ibu bapa di kawasan Asia.

theasianparent app launch event

theasianparent app launch event

theasianparent app launch event


Selain tu, dapat juga perkongsian tentang tabiat-tabiat ibu-ibu digital. Dari maklumat tentang tabiat membeli belah, tabiat mencari info sampailah tabiat tempat 'membawang' di alam maya. Fuh! Mak-mak zaman sekarang semua benda memang dihujung jari sangat. Nak melepak pun boleh secara alam maya je. Hehe.

Tak lupa, sempat juga diadakan diskusi mengenai ibubapa digital dari panel-panel. Ada wakil dari Shopback yang memang buat bancian pengguna dan pembelian secara online, ada wakil The Asian Parents selaku pengguna dan juga pengasas aplikasi dan ada Dena Bahrin mewakili suara mak-mak milenial!

Khasnya semasa majlis pelancaran The Asian Parents App ni juga ada panel-panel dari Sunway Velocity Medical Center. Sejujurnya, aku tahu Sunway Velocity Mall je. Tak tahu pula ada hospital tepi tu. Rupanya baru beroperasi dalam masa 4 minggu macam tu. Baru sangat! Tapi, aku pun tak pernah jejak Sunway Velocity Mall walaupun dekat dengan rumah. Haha.

theasianparent app launch event

Aku tak lepaskan peluang untuk berjumpa dengan pakar kanak-kanak dari Sunway Velocity Medical Center untuk dapatkan pandangan tentang masalah 'speech delay' Mukhlis. Doktor dia sangat professional. Terus terang dia maklumkan, dia tak boleh bagi diagnos hanya berdasarkan penceritaan aku. Dia perlu berjumpa secara berdepan. Dia bagi banyak tips dan nasihat. Dan aku dapat satu terma baru "isolated speech delay" yang mana masalah ini biasa bagi kanak-kanak yang semua perkembangan berkembang baik kecuali percakapan.

Kumpul, tebus dan menang dengan The Asian Parents app.

Apa yang PALING UNIK dengan aplikasi ni ialah program kumpul, tebus dan menang. Bila dah daftar, kita boleh kumpul point tau. Kumpul point sangat sangat sangatlaaaaa mudah. Dengan cara berinteraksi dengan pengguna lain! Jawab soalan-soalan forum, jawab undian, post gambar di ruang photobooth, ajak kawan-kawan sertai The Asian Parents App dan banyak lagi. Bila dah kumpul point, boleh tebus hadiah dari voucher grab, Boost cash dan pelbagai lagi hadiah yang menarik.

Macam mana nak menang dalam aplikasi The Asian Parents? Ada satu ruangan khas untuk pertandingan tau. Jangan lupa untuk selalu tengok pertandingan-pertandingan yang ada dan sertai untuk peluang kemenangan. Hadiah semua memang best-best!

Menarik kan?


theasianparent app launch event

theasianparent app launch event

theasianparent app launch event


Jadi Ahli VIP dengan jumlah follower serendah 1k

Selain dapat kumpul point, tebus point dan menang hadiah, kalau korang ada jumlah followers (pengikut) di Instagram, boleh request untuk jadi ahli VIP. Keistimewaan jadi ahli VIP ialah, of course ada lencana "VIP Member" dan dapat peluang sertai pertandingan tertutup juga! Tahu tak, dengan jumlah followers sebanyak 1K ni sebenarnya korang adalah nano-influencer?

Serius, The Asian Parents App ni memang menyediakan platform untuk ibu bapa digital. Ada banyak feature yang akan diadakan dan dalam perancangan The Asian Parent nak buat laman web e-commerce! Wow.

So, tunggu apa lagi, pergi muat turun aplikasi The Asian Parents cepat.

Nah link untuk download: https://theasianparent.page.link/gfc7

Laman Web:

Facebook: 

Instagram:

33 ulasan

  1. samalah saya ms mengandung guna apps yg kira edd n progress baby yg standard tu.tips amalan org barat je la yg ada pun..

    ada apps ni, rasa lebih mudah nk dptkn ilmu ttg parenting stail asia

    BalasPadam
    Balasan
    1. kaaan. saya sebelum ni pun masa anak no 1 dan 2 pakai apps yg dari budaya luar. tak banyak info ada. ada theAsian parent app ni sangatlah bagus untuk kita saling berkongsi dan dapatkan maklumat.

      Padam
  2. Wow...bagusnya app ni. Siap boleh kumpul mata. Ilmu keibubapaan dapat, point pun dapat. Kena sebarkan kat all mommy out there ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebarkan jangan tak sebar. Apps ni medan interaktif utk kita mak ayah. kumpul point dan tebus. masuk pertandingan pun boleh. mana tahu rezeki menang.

      Padam
  3. Kita suka web asia parent ni... Selalu baca refer sana. Dah apps lagi memudahkan ramai parents. Beruntung sis dapat join event mereka

    BalasPadam
    Balasan
    1. rezeki dapat jemputan. samalah. dulu rajin refer blog dia.

      Padam
  4. memang setiap mak mak perlu ada TAP apps ni. senang nak tahu info anak anak. info kesihatan, info ubatan, info suppliment untuk anak anak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu. banyak info. yang lama2 pun ada juga dikongsikan dgn kawan2 lain dalam apps ni. bolehlah saling bertukar pendapat.

      Padam
  5. Sekarang bukan sahaja service tapi juga untuk menjadi ibu bapa yang lebih moden dan juga perlajari semua perkara dihujung jari telah ada aplikasi untuk ibu bapa hehehe lebih mudah nak belajar macam ni tak adalah asyik main game jer dan layan sosial mediakan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju tu maha. memang kena seiring dengan peredaran zaman.

      Padam
  6. Bagus apps ni. Macam2 kelebihan dan manfaay yg kita perolehi. Plg best perkongsian temtang dunia keibubapaan

    BalasPadam
    Balasan
    1. info tentang keibubapaan ni tak pernah lupus sebenarnya. sbb semua orang berbeza cara, pendidikan dan pendedahan. apps macam ni sangat membantu untuk kita dpt info dan bertukar maklumat.

      Padam
  7. Thanks for the sharing!
    I am consider a young mom ( this year 26 years old )
    A single mom too!
    This app will be very helpful for me!
    Thanks for sharing and great information.

    BalasPadam
    Balasan
    1. You're welcome. Wow! Still young. Be sure to download and make full use of it. Have fun!

      Padam
  8. Sebelum ni suka cari info dekat web Asian parents. Lps ni senang lah sikit dah ada apps dia. Lagi laaa utk ibu2 yg 1st time mengandung mmg recommend sgt install apps ni

    BalasPadam
  9. Mudah parents sekarang kan. Macam2 tips kat apps ni yg boleh bantu parents

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saling membantu. masuk alam ibu bapa ni sebenarnya kita semua kena saling membantu. sbb nak lahirkan generasi yang akan datang kan.

      Padam
  10. Bestnya dapat pergi ke event yang macam ni... dah selalu juga dengar regarding apps ni... haritu ada register tapi lupa password pula... since ada banyak info yang kita boleh dapat daripada apps tu, nampaknya kena retrieve balik la passwordnya ni... hehehehe...

    BalasPadam
    Balasan
    1. retrieve jangan tak retrieve. ada points tu. kumpul dan tebus tau. hehe

      Padam
  11. eh iza pun pergi la event ni. tak persasan pulak. best kan apps dia? Iza suka giler. senang nak monitor perkembangan anak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada nampak iza. tapi saya malu-malu. haha. sebab first time dtg event macam ni. next time boleh kita bertegur sapa.

      Padam
  12. AM pun dah download n daftar.. Seronok sebab banyak kelebihan n bonus menjadi ahli.. Baru2 nie tetiba dapat kod utk tebus dlm Boost.. Apalagi senyum la AM sbb dapat duit belanja..

    BalasPadam
    Balasan
    1. 2 dalam 1 kan. ada tempat nak cari maklumat, ada juga tempat untuk dapatkan hadiah. hehe

      Padam
  13. Betul tu, masa pregnant, hanya bergntung dekat buku, pembacaan dekat google.. Tu je.. Bila ade apps ni nmpk sennag.. Nad dh download.. Mmg berguna dna banyak informasi

    BalasPadam
    Balasan
    1. buku pun terhad. ikut zaman lagi. jenuh laaa nak bawa buku satu hal, nak menghabiskan baca lagi. nak ada discussion tunggu masa berkumpul. sekarang tak perlu dah. apps ni boleh terus discus dgn kawan2 alam maya.

      Padam
  14. Saya dah download applikasi ni dan memang banyak membantu terutama isu-isu parenting. Thanks for the article

    BalasPadam
  15. Aplikasi yang sangat memudahkan kerja dan membantu ibubapa. Tak sabar pulak saya nak jadi parent haha. Sekarang ni teknologi sangat membantu da yang lebih penting digunakan untuk perkara sebegini dan bukannya yang memudaratkan. Terima ksih share ya, nanti saya kongsikan dengan member yang sudah menjadi parent

    BalasPadam
    Balasan
    1. Zaman sekarang ni maklumat hujung jari termasuk info2 keibubapaan. Tinggal nak cari je. Good job rajin buat preparation. untung bakal anak2 nanti.

      Padam
  16. sangat berguna apps ni. suka sangat. selain banyak informasi, bolehkumpul points. dah berapa kali redeem rewards dari points yang dikumpul.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waaa. rajinnya redeem. saya points dah banyak tapi redeem belum. hahaha.

      Padam
  17. Setakat ni, aplikasi yang best tentang ilmu keibubapaan dan Qiss suka baca pengalaman pengguna tentang anak-anak dan time pregnant. Macam-macam tips boleh dapat

    BalasPadam

Komen