Carian

Forever Living

Assalamualaikum


Dua kali mengandung, dua pengalaman yang berbeza.

Masa mengandungkan Wildan dulu, aku mengharaplah muka jadi berseri-seri sebab orang selalu kata bila mengandung ada seri di wajah. Haha. Nope. I did not have clear skin or glowing skin at that year.
Monthly breakouts ada tapi semua versi halus mulus yang boleh diuruskan. Mengandung pula musim sejuk, masalah kulit kering memang ada tapi tak seperti dua tahun sebelumya. Dan aku baru tahu masa mengandung ada sesetengah produk kecantikan; set penjagaan kulit dan alat solek, ada bahan larangan untuk ibu mengandung. Memang aku agak berhati-hati sebab mostly ubat jerawat memang tak boleh digunakan. Aku banyak bergantung pada Bio-Oil.

Mengandung kali ini, aku melalui fasa hormonal inbalance yang sangat tidak selesa. Bukan setakat alahan teruk dari yang dulu, masalah kulit pun teruk dari yang dulu. Nak pakai ubat jerawat memang tak boleh sebab salicylic acid, bahan aktif dalam produk anti-jerawat, adalah BIG NO bila mengandung dan menyusukan anak. Lagipun kulit aku tak sesuai sebab dia akan mengeringkan kulit aku ke tahap maksima. Retinol ke benzoic acid pun tak boleh. So, pada mulanya aku terima je keadaan hormon tidak stabil ni. Masalahnya, jerawat makin bertambah dan pertama kali aku dapat jenis-jenis yang besar tu. Senang kata, rutin biasa tak membantu dalam mengurangkan masalah jerawat.

Ummi sekarang menggunakan produk Forever Living sebagai sebahagian daripada supplement dia. Salah satu produk keluaran Forever Living ialah Aloe Vera Gelly. Rata-rata semua orang tahu kebaikan aloe vera gelly dengan pelbagai guna yang boleh merawat parut, luka dan macam-macam.

Ada satu ni Aloe Propolis Creme. Dia memang suggest aku guna Aloe Vera Gelly untuk macam-macam kegunaan: luka, jerawat, masalah sunburn. Aku pula terjumpa dekat internet yang masalah jerawat boleh dikurangkan dengan gabungan Aloe Vera Gelly dan Aloe Propolis Creme.

Sumber gambar Google

Apa yang aku buat ialah, aku sapu Aloe Propolis Creme kat kawasan jerawat naik, then sapu Aloe Vera Gelly. Adalah pedih-pedih gatal sikit. Sekejap je sebenarnya. Tapi yang bagusnya, pedih-pedih pun produk ni tak menyebabkan kulit jadi merah-merah atau terhakis. Pedih tu cuma reaction kuman dalam jerawat dengan ubat. Kena tahan dalam 10-20 saat lah juga. Even parut pun boleh sebenarnya.

Aku buat dalam dua ke tiga minggu. Setiap kali lepas solat isya, sebelum cuci muka malam. Kalau aku terlepas, aku buat masuk tidur. Tapi susah nak tidur dengan aman sebab aku bergolek-golek dengan Wildan, so aku elakkan dari buat masa tidur. Alhamdulillah, jerawat susut, bukanlah secara magiknya bersih terus. Haha. Tapi tak adalah jerawat yang ada tak nak susut dah naik yang baru. Aku tak pernah lalui proses pertumbuhan jerawat yang macam ni. Dan sampai sekarang kalau aku naik jerawat baru memang aku akan sapu Aloe Vera Gelly. Even kalau jerawat pecah pun, cepat-cepat aku sapu. Kalau aku rajin sangat, aku simpan Aloe Vera Gelly dalam peti ais dan sapu. Sejuk dari Aloe Vera Gelly tu boleh kata mengimbangi pedih yang ada.

Kalau betul-betul disiplin, hasil mungkin lebih baik. Lepas jerawat dah susut aku jarang buat dah. Jerawat pun naik bermusim je. Bila naik jerawat baru memang aku cepat-cepat letak. Jerawat taklah kecut terus, tapi dia tak jadi membesar dan taklah menguning tu. Most of the time, aku guna Aloe Vera Gelly. Satu tube tu tahan setahun. Tak perlu guna banyak-banyak.

Pada aku, lebih selamat guna aloe vera gelly ni sebab bahan semula jadi dan tak ada side effect. Pengalaman aku dengan kebanyakan produk anti-jerawat dari zaman bujang sampai sekarang ni memang mengerikan. Pernah sampai kulit aku kering dan jadi bersisik. Rupanya kulit aku sensitif. Nak tak nak aku memang kena avoid certain ingredients. Bila ada aloe vera gelly ni memang seronok!




2 ulasan

  1. Tapi sis..bukan ke ada chemical bahaya kat aloe vera gelly tu..tak silap ada methylparaben..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Methylparaben tak tersenarai dalam 5 paraben yang membahayakan dan dilarang penggunaannya.

      Penggunaan produk ada paraben bergantung pada individu dan atas risiko masing-masing. :)

      Padam

Komen