Carian

Analogi hidup

Salam,

Last entri, diceritakan tentang persediaan. Tak kiralah. Apa jenis sekalipun. Lupa nak tambah pun, bukan makna Allah je yang tahu kita sedia, kita lansung tak buat persediaan. Prepare yourselves and have faith in Allah. When you’ve decided, you prepare yourselves, put your effort and then, give it all and let Him judge you and give what is worth for you. Simple but easier said than done.

Hari ni ada borak-borak dengan kawan aku tu. Bercakap tentang buat maksiat. Haip! Buat maksiat ni maksudnya curang pada Allah dan Rasul. Mengaku Allah tu yang layak disembah dan Rasulullah itu persuruhNya tapi, gaya tak macam pown~ (perli diri sendiri lagi….pedih) Hurm. Teringat satu komik pesbuk yang my bestfriend like ke share. Pasal kisah bagaimana seorang lelaki menjaga kehormatan dirinya semasa berduan dengan seorang perempuan. Rasanya ada yang dah tengok dah. Serius tak ingat kat mana, sambil edit, nanti ambe tambah ye~

 

Ok. Sila jangan ada reaction begini ---------------> ヽ(^o^*)/ Sweeeeeeetnye~ Tak salah pun nak ada reaksi normal macam tu. Saja je. Hehe. Bukan apa. Kawan akulah ajar, “rasa nak buat jahat je, toreh tangan”  Dalam hati aku, macam ni “Oi! Nak bunuh diri ke apa??” Tapi apa yang dia analogikan tu betul. Tak salah pun. Huhu. Sedih juga sebab aku kekadang tu sedar bila aku buat salah tapi degil nya memang tahap melampau.

Berdasarkan komik kat atas ni, susahnya ke main nak jumpa orang muda macam ni. Aku yang muda pun tak macam ni. Kalau ikutkan, memang nak juga bersuamikan lelaki macam ni, tapi, aku telek diri aku dulu. Dahlah tak solehah mana, tambah kejap-kejap emosi lah, cepat stress. Jangan nak beranganlah. Well, Allah dah susun. Syukur aku padaNya. Tak kira macam mana suami aku nanti, insyaAllah, aku akan berusaha jadi isteri terbaik untuknya. (Sudah. Cukuplah tu berangan yang tak berkesudahan.)

Exam pun dah nak dekat sangat dah kakak oi~ Cukuplah angan-angan awak yang bersama harapan yang tak pasti itu~

So, secara ringkasnya, apa yang nak disampaikan adalah, setakat mana kita mampu untuk menghalang diri kita dari buat benda tak berfaedah dan maksiat? Aku terlintas juga, nak mesej je, toreh tangan. Amboi~ Kalau gitu, dah kudung dah aku sekarang ni. Hehe. Lagipun, Allah tak ajar kita menyeksa diri sendiri. Berdosa juga. Seksa sampai susahkan diri. Sampai tak boleh nak buat apa-apa. Macam dalam komik tu, dia mampu tahan dan dia tak terbeban kesan perbuatan dia. Just imagine for yourselves. Hidup ini terlalu banyak Allah bagi, tapi…………kita? (kena lagi~)

Nasihat aku, kepada aku terutamanya, AKU ni, dan semua yang membaca, of kos berapa keratlah sangat, supaya kita nilai semula diri kita. Dengan zaman berteknologi tinggi, segala perhubungan hanya di hujung jari, ada tu tak ada orang tahu, hanya kita dan dia, kita tak sedar dosa-dosa kita. Contoh, cakap benda tak faedah, ngumpat, dan seangkatan, Manfaatkan teknologi. Orait?

 

p/s: entri kali ini terlalu banyak memerli diri sendiri. PADAN MUKA.

Tiada ulasan

Komen